Premiery - Teatr

Zbliża się premiera "Śmierci komiwojażera" w Teatrze Nowym w Łodzi

2023-11-22 13:07:46 | Łódź

Już 2 grudnia 2023 roku w Teatrze Nowym w Łodzi odbędzie się premiera „Śmierci komiwojażera”. Uznawany za jeden z najważniejszych w XX wieku, nagrodzony Pulitzerem dramat Arthura Millera z 1949 roku doczekał się licznych inscenizacji i dwóch ekranizacji, a jednak twórczynie i twórcy stale odkrywają nowe konteksty i analogie. Dla Remigiusza Brzyka historia Willy’ego Lomana ma wymiar tragikomiczny: w postaci obwoźnego handlarza dopatruje się – jak mówi – klasycznego „wielepieja”, który frustrację wynikającą z permanentnych kłopotów finansowych pokrywa przekonaniem o własnej nieomylności. Loman w jego interpretacji jest nie tylko ofiarą kapitalistycznego snu o sukcesie, ale także jego wyznawcą. – Chcę być wobec niego zarówno czuły, jak i surowy – wyjaśnia. – Loman jest zagubiony w drapieżnym świecie kapitalizmu, cierpi, ale nie mam wątpliwości, że prawdziwymi ofiarami systemu są dzieci ojców-założycieli kapitalizmu i ich apostołów – Lomanów, którzy uwierzyli w amerykański mit, żyrowali go i wykluczyli inne możliwości systemowego organizowania rzeczywistości.

Śmierć komiwojażeraW roli Willy’ego Lomana wystąpi Juliusz Chrząstowski, aktor krakowskiego Narodowego Starego Teatru, wcześniej przez wiele lat związany z Teatrem Nowym. Spektakl odczytuje na kilku – także osobistych – poziomach. – Na pierwszym, metateatralnym, wchodzę po 20 latach na scenę Nowego i jedną z pierwszych kwestii, które wypowiadam, jest: „tak, tak, to ja, wróciłem” – śmieje się. Drugi poziom to pokoleniowe doświadczenie 50-latków, wspólne dla niego i dla Remigiusza Brzyka – „doznania lat 90-tych i turbokapitalizmu, trochę dzikiego i spuszczonego z łańcucha”. Poziom trzeci to kryzys osobisty mężczyzny, który przez całe życie pracuje i nagle uświadamia sobie, że niczego się nie dorobił na własność, a nawet jeśli spłaci kredyt na dom, to nie będzie komu w nim mieszkać. Na ostatnim poziomie jest wreszcie rozpad rodziny: toksycznej, niepotrafiącej się komunikować, mimo że używającej wielu słów.

W roli Biffa wystąpi Maciej Kobiela, jako jego brata – Happy’ego – zobaczymy Damiana Sosnowskiego. Obaj odnajdują w sztuce i postaci Lomana doświadczenia pokolenia swoich rodziców i są zgodni co do tego, że kapitalizm nie lubi Biffów, a zdecydowanie woli Happych – pomimo ich kompleksów, które starają się zapchać biznesami, udawanymi przyjaźniami, seksem, kobietami.

Katarzyna Żuk – w spektaklu Linda Loman – do kapitalizmu dorzuca jeszcze patriarchat, który kobietom odbierał osobowość, każąc wypierać się własnych marzeń i zastępować potrzebami męża, mężczyzn zaś, żyjących pod presją robienia kariery i zarabiania pieniędzy, czynił ofiarami własnej płci. – Bycie „prawdziwym mężczyzną”: zapewnienie dobrobytu rodzinie, wysoka pozycja społeczna i zawodowa, posiadanie domu, synów i posadzenie drzewa to wymagania, z którymi niejeden mężczyzna nie mógł sobie poradzić – uważa. – W rodzinach narastała frustracja i agresja. Sztucznie stworzone schematy, priorytety i wymuszenia systemowe wypierały z życia to, co najistotniejsze: kontakty międzyludzkie, miłość, zrozumienie, umiejętność słuchania, bycia empatycznym.

Ważną postacią w interpretacji Brzyka jest Bernard, często pomijany lub marginalizowany. – Widzę w nim pięknego człowieka, żyjącego na własnych zasadach, silnego psychicznie, wyrastającego ponad toksyczną męskość pozostałych bohaterów. Wyobrażam sobie, że w przyszłości będzie wspaniałym prawnikiem, broniącym nieposłusznych wobec systemu – mówi Brzyk. I nieprzypadkowo obsadza w tej roli Edmunda Krempińskiego uznając, że jego obywatelska postawa życiowa koresponduje z postawą Bernarda.

Na scenie obok Juliusza Chrząstowskiego, Katarzyny Żuk, Macieja Kobieli, Damiana Sosnowskiego i Edmunda Krempińskiego zobaczymy Karolinę Bednarek, Magdalenę Kaszewską, Wojciecha Oleksiewicza, Piotra Seweryńskiego, Sławomira Suleja i debiutującą Rozalię Rusak.

Za scenografię do spektaklu odpowiada Marika Wojciechowska, za kostiumy Rafał Domagała, za muzykę: Jacek Grudzień.

Stworzony przez Olę Jasionowską plakat nawiązuje do obrazu „Shoah” („Las”) Wilhelma Sasnala. Do jego stworzenia zainspirowała ją wskazana przez reżysera i scenografkę zieleń boiska do futbolu amerykańskiego. – Często sięgam po interpretacje szeroko rozpoznawanych dzieł – mówi. – Ciekawe jest dla mnie osadzanie ich w nowych kontekstach, nadawanie nowych znaczeń. Przeniesienie malarstwa na mój sposób tworzenia, pozbawiony wszystkich śladów odręcznej pracy z materiałem, miękkości narzędzia i faktury, pozwala przekonać się, co w danym dziele jest tak charakterystyczne, że pozwala je zidentyfikować mimo całkowitej zmiany techniki. W tym konkretnym przypadku mięsiste pasy Sasnala, przepuszczone przez środki, którymi dysponowałam pracując cyfrowo, dały efekt przypominający malarstwo Roya Lichtensteina.

Na „Śmierć komiwojażera” Teatr Nowy zaprasza na Dużą Scenę 2 (premiera), 3 i 12 (spektakl połączony ze spotkaniem z twórczyniami/twórcami i zespołem aktorskim) oraz 28 i 29 grudnia.

Spektakl jest współfinansowany ze środków Miasta Łodzi.

„Śmierć komiwojażera”

Premiera: 2 grudnia 2023, Duża Scena

Autor: Arthur Miller

Przekład: Joanna Gorczycka

Reżyseria: Remigiusz Brzyk

Scenografia: Marika Wojciechowska

Kostiumy: Rafał Domagała

Muzyka: Jacek Grudzień

Występują: Karolina Bednarek, Juliusz Chrząstowski (gościnnie aktor Narodowego Starego Teatru w Krakowie), Magdalena Kaszewska, Maciej Kobiela, Edmund Krempiński, Wojciech Oleksiewicz, Rozalia Rusak (debiut), Piotr Seweryński, Sławomir Sulej, Damian Sosnowski, Katarzyna Żuk

ip

fot. materiały prasowe

Słowa kluczowe: spektakl, twórcy, przedstawienie, bilety
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Śmierć komiwojaÅźera
Zbliża się premiera "Śmierci komiwojażera" w Teatrze Nowym w Łodzi Łódź

Bazą do przedstawienia jest uznawany za jeden z najważniejszych w XX wieku, nagrodzony Pulitzerem dramat Arthura Millera z 1949 roku.

Republika marzeń
"Republika marzeń" Brunona Schulza w Polskim Teatrze Tańca

Autorzy odkłamują mit o prozie Schulza jako niedostępnej dla teatru.

MÃłj pierwszy rave
"Mój pierwszy rave" - przed nami spektakl-impreza w Teatrze Nowym w Łodzi Łódź

Twórczynie i twórcy liczą na to, że publiczność włączy się do wspólnej zabawy.

Polecamy
"Ludowa historia Polski" na Małej Scenie Łódź

Niebawem swoją premierę będzie miał debiut teatralny spektaklu w reżyserii Piotra Pacześniaka, na podstawie prozy Adama Leszczyńskiego.

Kazio Sponge Talk Show
Kazio Sponge Talk Show: przed nami 2 odcinek - Memento mori

Wrocławski Teatr Lalek zaprasza na show z bohaterem o "niewyparzonej gębie i naturze narcystycznej".

Ostatnio dodane
Śmierć komiwojaÅźera
Zbliża się premiera "Śmierci komiwojażera" w Teatrze Nowym w Łodzi Łódź

Bazą do przedstawienia jest uznawany za jeden z najważniejszych w XX wieku, nagrodzony Pulitzerem dramat Arthura Millera z 1949 roku.

Republika marzeń
"Republika marzeń" Brunona Schulza w Polskim Teatrze Tańca

Autorzy odkłamują mit o prozie Schulza jako niedostępnej dla teatru.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.