Romeo i Julia
Opis spektaklu
Balet oparty na słynnym dramacie Williama Szekspira, Prokofiew skomponował w 1935 r. na zamówienie moskiewskiego Teatru Wielkiego. Muzyka powstała bardzo szybko, w ciągu lata, a już na początku września odbyło się przesłuchanie zamówionej kompozycji. Mimo tego, że muzyka niosła ze sobą kontrastowość nastrojów, lekkość i wdzięk, dyrekcja Teatru Wielkiego stwierdziła, że muzyka jest nie taneczna i kompozycję odrzuciła. Współautor libretta Leonid Ławrowski tłumaczy ówczesną decyzję tym, że balet Prokofiewa był na gruncie rosyjskim innowacją. „Prokofiew kontynuował dzieło Czajkowskiego: rozwinął i pogłębił zasady usymfonicznienia muzyki baletowej. Jako jeden z pierwszych radzieckich kompozytorów wprowadził na scenę prawdę ludzkich przeżyć, wyraziste muzyczne obrazy” – pisał o jego kompozycjach Ławrowski.
Dzisiaj romantyczna historia dwójki kochanków z Werony, pochodzących ze skłóconych ze sobą rodów Montecchich i Capulettich, to jedna z czołowych pozycji baletu rosyjskiego i światowego. Akcja składa się z krótkich epizodów połączonych na zasadzie jakby montażu filmowego w jeden wątek. Subtelne sceny liryczne oraz narastający tragizm wyrażają bardzo sugestywnie przemiany duchowe młodych bohaterów, a muzyka Sergiusza Prokofiewa z niezwykłą jasnością, prostymi środkami oddaje romantyczną atmosferę dramatu.
Realizacja Jerzego Makarowskiego, który po wielu latach powrócił nią na łódzką scenę baletową, jest mocno skupiona na motywach miłości przeciwieństw oraz kontrastach i sprzecznościach uczuć. Jest budowana nie tylko różnorodnymi formami tańca i organicznością ruchu, ale również bardzo mocno plastyką scenografii Ryszarda Kai.
Spektakl przygotowywany z udziałem orkiestry Teatru Wielkiego.