Premiery - Teatr

Teatr Nowy w Łodzi zaprasza na premierę spektaklu "Wielki teatr świata" [FOTO]

2021-12-22 09:32:06 | Łódź

Już 7 stycznia Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi zainauguruje 2022 rok premierą spektaklu „Wielki Teatr Świata” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego.

Zobaczcie zdjęcia z próby przed premierą >>

Wielki Teatr Świata spektakl„Muzyczna farsa” – mówi reżyser, by szybko zmienić opis spektaklu na „niemoralny moralitet”, „złośliwą i przewrotną groteskę”, „slapstickowy musical”, „misterium uliczne”, „propagandowy raj” czy „niekończącą się paradę wykonów”. Barokowy dramat religijny Pedra Calderóna de la Barki jest bowiem dziełem dalekim od religijnej powagi i moralnej jednoznaczności, a i reżyser jest daleki od przedstawiania tradycyjnych interpretacji.

Teatrum mundi

Hiszpania złotego wieku, złoty wiek hiszpańskiego dramatu. Wszystko tu ocieka złotem, także kultura. Dramaty religijne, nazywane autos sacramentales, mają ubarwiać obchody święta Bożego Ciała i wspierać ewangelizację niepiśmiennego ludu. Dziś powiedzielibyśmy o nich: wysokobudżetowe; zdobne kostiumy, dymy, ognie, rozbudowane mobilne scenografie, duchy, pioruny i wzburzone morza upodabniają widowiska do współczesnych koncertów gwiazd. Wszystko po to, by zadowolić głodny wrażeń tłum i jednocześnie edukować go, jak moralnie się prowadzić. Niezwykłe pole do popisu dla propagandystów, ale też dla ambitnych twórców i filozofów.

Calderón de la Barca – nie stroniąc od przewrotnego dowcipu, a nawet złośliwości – docieka głębszych sensów, sięgając po motywy życia jako snu czy teatru świata, w którym ludzie są tylko trybami ziemsko-niebiańskiej maszynerii; aktorami spektaklu „w dekoracjach, przy świetle, w kostiumie”, w którym role rozdaje Bóg. Dogmaty wiary i ludzkie cechy są tu alegorycznie ucieleśniane przez bohaterów. Jest zatem Autor (w tej roli Agnieszka Korzeniowska), Świat (Krzysztof Pyziak oraz Konrad Michalak), Prawo Łaski (Aleksandra Posielężna), Głos (Michał Kruk), Król (Malwina Jelistratow), Roztropność (Jolanta Jackowska), Piękno (Damian Sosnowski), Bogacz (Paweł Kos), Wieśniak (Bartosz Turzyński), Biedak (Halszka Lehman) i Dziecko (Adam Mortas).

Jak współcześnie interpretować religijne dramaty, które bardziej przecież komediami były? Co wspólnego ma teatr świata, organizowany według boskiego porządku, z teatrem kapitalistycznie nastawionym na zysk? Kto przydziela role i jaki mamy wpływ na scenariusz? Na ile różna jest wizja końca świata, płonącego w ogniu piekielnym, od tej w ogniu lasów Amazonii? Czy w staroświeckim obrazie zasad moralnych i magii teatru możemy jeszcze odnaleźć coś, co i nam, współczesnym i wątpiącym, mimo obiektywnych zagrożeń i ludzkich niedoskonałości – mogłoby pomóc cieszyć się życiem?

Teatrum novum

Reżyser nie zdradza wiele. Dość powiedzieć, że w jego osobistej interpretacji calderonowski Autor jest jak Jeff Bezos, Elon Musk czy Richard Branson: twórca imperium, na które w samozachwycie spogląda z góry – z Nieba, krawędzi kosmosu czy VSS Unity. Tym zresztą charakteryzowała się sztuka baroku: motywy z Pisma inkrustowane były świecką codziennością, a sceny biblijne przedstawiane we współczesnym anturażu, czego przykładem są choćby obrazy Caravaggia.

I tym charakteryzuje się reżyser: dalekim od nabożności i wypełnionym błyskotliwym humorem podejściem do sztuki. Jak mówi: teatr nie jest świętą krową – ani narzędziem „odchamiania”, ani perorą z ambony. „Orfeusza i Eurydykę” wystawiał w hali sportowej, madrygały Monteverdiego inscenizował w barze mlecznym, Johanna Wolfganga Goethego zestawił z Agatą Christie, a w wystawianej w Wiedniu „Wesołej wdówce” obsadził polskie sprzątaczki. Autorski program do spektaklu spisał Dominik Frosztęga, pisarz – jak sam o sobie mówi – niepoczytalny.

Próżno szukać w nim tradycyjnych opisów. W zamian czytelnik znajdzie na stronie internetowej Teatru (programy są od niedawna dostępne wyłącznie online) frapującą rozprawkę filozoficzną i historyczno-literacką, podlaną obficie absurdem i groteską, a także: quiz, w którym nic nie można wygrać, a pytania są niepoprawne. Wszystko to bowiem – cały ten nasz żywot na ziemskim padole – obiecanki-cacanki. Role zostały rozdane. I „o grę idzie, nie o samo życie”.

"Wielki Teatr Świata"

Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi
7,8,9 stycznia 2022

Twórcy

autor: Pedro Calderón de la Barca
przekład: Leszek Biały
reżyseria: Cezary Tomaszewski
dramaturgia: Aldona Kopkiewicz
scenografia i kostiumy: Agnieszka Klepacka, Maciej Chorąży
reżyseria światła: Jędrzej Jęcikowski
przygotowanie wokalne: Adam Rymarz
przygotowanie podkładów muzycznych: Sylwia Michalik
asystentka reżysera/inspicjentka: Agnieszka Choińska

Obsada

Jolanta Jackowska, Malwina Jelistratow, Agnieszka Korzeniowska, Halszka Lehman, Aleksandra Posielężna, Paweł Kos, Michał Kruk, Konrad Michalak, Adam Mortas, Krzysztof Pyziak, Damian Sosnowski, Bartosz Turzyński

ip

fot. materiały prasowe

Słowa kluczowe: sezon 2022, Cezary Tomaszewski, Pedro Calderón de la Barca
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Śmierć komiwojaÅźera
Zbliża się premiera "Śmierci komiwojażera" w Teatrze Nowym w Łodzi Łódź

Bazą do przedstawienia jest uznawany za jeden z najważniejszych w XX wieku, nagrodzony Pulitzerem dramat Arthura Millera z 1949 roku.

Republika marzeń
"Republika marzeń" Brunona Schulza w Polskim Teatrze Tańca

Autorzy odkłamują mit o prozie Schulza jako niedostępnej dla teatru.

MÃłj pierwszy rave
"Mój pierwszy rave" - przed nami spektakl-impreza w Teatrze Nowym w Łodzi Łódź

Twórczynie i twórcy liczą na to, że publiczność włączy się do wspólnej zabawy.

Polecamy
Wielki Teatr Świata
Teatr Nowy w Łodzi zaprasza na premierę spektaklu "Wielki teatr świata" [FOTO] Łódź

Barokowy dramat religijny Pedra Calderóna de la Barki jest dziełem dalekim od religijnej powagi i moralnej jednoznaczności.

Mock. Czarna burleska
"Mock. Czarna burleska" - kryminały Marka Krajewskiego na deskach Capitolu [WIDEO]

Twórcy spektaklu o Eberhardzie Mocku mówią o przeniesieniu książek na język teatru muzycznego.

Polecamy
Ostatnio dodane
Śmierć komiwojaÅźera
Zbliża się premiera "Śmierci komiwojażera" w Teatrze Nowym w Łodzi Łódź

Bazą do przedstawienia jest uznawany za jeden z najważniejszych w XX wieku, nagrodzony Pulitzerem dramat Arthura Millera z 1949 roku.

Republika marzeń
"Republika marzeń" Brunona Schulza w Polskim Teatrze Tańca

Autorzy odkłamują mit o prozie Schulza jako niedostępnej dla teatru.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.