Wolny strzelec Autor sztuki: Carl Maria von Weber
Opis spektaklu
Carl Maria von Weber stał się obok młodszego nieco Franza Schuberta jednym z pierwszych zwiastunów muzycznego romantyzmu. Był twórcą bardzo wszechstronnym - wielce się zasłużył w dziedzinie wirtuozowskiego stylu w muzyce fortepianowej, jak również instrumentacji orkiestrowej (wprowadzenie na szerszą skalę niskich rejestrów altówki i klarnetu, wirtuozowskie traktowanie instrumentów smyczkowych). Przede wszystkim jednak stał się „ojcem" niemieckiej opery narodowej i wywarł w tej dziedzinie decydujący wpływ na całą generację kompozytorów romantyków, jak Lortzing, Marschner, Kreutzer, Meyerbeer, Lachner.
Naukę muzyki rozpoczynał u Michała Haydna w Salzburgu mając 11 lat, następnie w Wiedniu u słynnego wówczas opata Foglera zapoznawał się przede wszystkim z tajnikami kolorystyki instrumentalnej w orkiestrze, by później, już w Stuttgarcie w 1810 roku wystawić swoją pierwszą operę Silvana. Późniejsze lata spędza w Berlinie, Pradze i Dreźnie, gdzie powstają jego kolejne opery: Abu Hassan, Preciosa, Wolny strzelec, Euryanthe.
Oprócz oper i utworów fortepianowych skomponował także pieśni, msze, utwory kameralne; cieszył się również wielkim powodzeniem zarówno jako dyrygent, jak też jako wirtuoz - pianista. Ostatnim dziełem operowym Webera jest Oberon (1826), napisany na specjalne zamówienie londyńskiej Covent Garden.
Prapremiera "Wolnego strzelca" wywołała swojego rodzaju rewolucję w ówczesnym świecie muzycznym. Wraz z nią wtargnął do niemieckiej muzyki ożywczy powiew romantyzmu; zamiast wymyślnych przygód arystokratycznych bohaterów, przed oczyma widzów roztoczył się świat ludowej legendy, przesiąknięty poetyckim kultem piękna przyrody. Był przy tym Wolny strzelec pierwszą prawdziwie narodową operą niemiecką i potężnym orężem w walce przeciwko panującej w Niemczech operowej muzyce włoskiej i francuskiej. Nie rezygnując z szeroko rozbudowanych popisowych arii, wprowadził Weber obok nich także fragmenty zbliżone formą i typem melodii do ludowych niemieckich piosenek i tańców. Dominującą cechą opery jest jej wyjątkowa nastrojowość - mówiono, że właściwym jej bohaterem jest niemiecki las. Dla oddania atmosfery scen demoniczno-niesamowitych wynalazł kompozytor nowe, nieużywane dotąd środki kolorystyki orkiestrowej. Powodzenie Wolnego strzelca nie ograniczyło się do ojczystego kraju kompozytora; wkrótce po swojej berlińskiej premierze trafiła na sceny operowe świata, a jej romantyczna treść oraz wybitne walory muzyczne sprawiły, że nie uległa zapomnieniu, jak tyle innych dzieł z tamtej epoki, lecz również dziś jest nadal żywa i z powodzeniem utrzymuje się na scenach teatrów operowych.
Naukę muzyki rozpoczynał u Michała Haydna w Salzburgu mając 11 lat, następnie w Wiedniu u słynnego wówczas opata Foglera zapoznawał się przede wszystkim z tajnikami kolorystyki instrumentalnej w orkiestrze, by później, już w Stuttgarcie w 1810 roku wystawić swoją pierwszą operę Silvana. Późniejsze lata spędza w Berlinie, Pradze i Dreźnie, gdzie powstają jego kolejne opery: Abu Hassan, Preciosa, Wolny strzelec, Euryanthe.
Oprócz oper i utworów fortepianowych skomponował także pieśni, msze, utwory kameralne; cieszył się również wielkim powodzeniem zarówno jako dyrygent, jak też jako wirtuoz - pianista. Ostatnim dziełem operowym Webera jest Oberon (1826), napisany na specjalne zamówienie londyńskiej Covent Garden.
Prapremiera "Wolnego strzelca" wywołała swojego rodzaju rewolucję w ówczesnym świecie muzycznym. Wraz z nią wtargnął do niemieckiej muzyki ożywczy powiew romantyzmu; zamiast wymyślnych przygód arystokratycznych bohaterów, przed oczyma widzów roztoczył się świat ludowej legendy, przesiąknięty poetyckim kultem piękna przyrody. Był przy tym Wolny strzelec pierwszą prawdziwie narodową operą niemiecką i potężnym orężem w walce przeciwko panującej w Niemczech operowej muzyce włoskiej i francuskiej. Nie rezygnując z szeroko rozbudowanych popisowych arii, wprowadził Weber obok nich także fragmenty zbliżone formą i typem melodii do ludowych niemieckich piosenek i tańców. Dominującą cechą opery jest jej wyjątkowa nastrojowość - mówiono, że właściwym jej bohaterem jest niemiecki las. Dla oddania atmosfery scen demoniczno-niesamowitych wynalazł kompozytor nowe, nieużywane dotąd środki kolorystyki orkiestrowej. Powodzenie Wolnego strzelca nie ograniczyło się do ojczystego kraju kompozytora; wkrótce po swojej berlińskiej premierze trafiła na sceny operowe świata, a jej romantyczna treść oraz wybitne walory muzyczne sprawiły, że nie uległa zapomnieniu, jak tyle innych dzieł z tamtej epoki, lecz również dziś jest nadal żywa i z powodzeniem utrzymuje się na scenach teatrów operowych.
Obsada i twórcy spektaklu
Twórcy spektaklu Wolny strzelec (Teatr Wielki, Łódź): reżyseria.
Twórcy spektaklu
Waldemar Zawodziński Reżyser
Bilety na spektakl
Aktualnie nie posiadamy informacji o biletach na Wolny strzelec.
Kiedy i gdzie grają
Nie posiadamy informacji o tym kiedy i gdzie grają w teatrach sepektakl Wolny strzelec (Teatr Wielki, Łódź).
Zdjęcia ze spektaklu
Aktualnie nie posiadamy zdjęć ze spektaklu Wolny strzelec (Teatr Wielki, Łódź).
Recenzje, wiadomości
Aktualnie nie posiadamy recenzji oraz wiadomości związanych ze spektaklem Wolny strzelec (Teatr Wielki, Łódź).
Komentarze i opinie
Komentarze, oceny i opinie użytkowników do spektaklu Wolny strzelec (Teatr Wielki, Łódź).