Opis
Od 21 do 27 listopada w kinie Charlie potrwa projekt "3x Maestro Fellini w Kinie Charlie".
"La strada", Włochy 1954, 109' - rozgrywająca się w środowisku cyrkowców piękna historia miłości Gelsominy do siłacza Zampano. Jeden z najwybitniejszych filmów Felliniego nagrodzony w 1956 r. Oscarem dla najlepszego filmu zagranicznego.
"Niebieski ptak", (Il bidone) Włochy 1955, 112' - Augusto jest drobnym oszustem, cynikiem, całe życie samotnym. Starzeje się i próbuje znaleźć kogoś bliskiego. Traci wspólników. Córka jest świadkiem jego aresztowania. Film opowiada o niemożności porozumienia, samotności człowieka.
"Osiem i pół", (Otto e mezuzo) Francja/Włochy 1963, 130' - najbardziej autobiograficzny z filmów Felliniego. Reżyser Guido musi nakręcić dziewiąty film w swojej karierze. Brak mu pomysłów, analizuje swoje życie, dzieciństwo, kobiety. Traci wiarę w siebie, odzyskuje ją widząc otaczające go postaci z własnych filmów.
"Amarcord", Francja/Włochy 1973, 123' - wspaniały obraz mistrza Felliniego jest nostalgicznym , przepełnionym humorem i magią portretem jego rodzinnej miejscowości Rimmini z lat 30. Film nie ma jednolitej fabuły, jest raczej zbiorem urzekających epizodów, które składają się na prawdziwe arcydzieło z niesamowitym klimatem, któremu trudno się oprzeć.
"Miasto kobiet" (La citta delle donne / La cité des femmes), Włochy/Francja 1979 138' - Marcello, intelektualista w średnim wieku podróżuje pociągiem w interesach. Na jednej ze stacji postanawia wysiąść i podążyć tropem pięknej nieznajomej. W ten sposób trafia do hotelu, gdzie odbywa się zjazd feministek. Napadnięty przez agresywne kobiety ucieka i trafia do rezydencji doktora Katzone, który święci pojawienie się swojej dziesięciotysięcznej kochanki.
"A statek płynie" (E la nave va / Et vogue le navire), Włochy/Francja 1983, 128' - film poświęcony operze - najbardziej włoskiej ze sztuk. W przededniu wybuchu I wojny światowej z Neapolu wypływa luksusowy transatlantyk. Na pokładzie zbiera się grono ludzi związanych z teatrem muzycznym, aby uczestniczyć w uroczystości pogrzebu wybitnej śpiewaczki operowej. Rejs zostaje zakłócony przez pojawienie się grupki serbskich uchodźców, chroniących się przed represjami po zamordowaniu arcyksięcia Ferdynanda.
"Ginger i Fred" (Ginger e Fred / Ginger et Fred), Włochy/Francja/RFN 1985, 127' - Giulietta Masina i Marcello Mastroianni po dwudziestu kilku latach rozstania spotykają się w Rzymie. Kiedyś, w odległej młodości, stanowili parę taneczną imitującą estradowe popisy Freda Astaira i Ginger Rogers, teraz mają znowu wystąpić razem w telewizyjnym "show". Ona jest wciąż "w formie", zadbana i energiczna, on zniszczony życiem, "zapuszczony", tuszujący abnegację ironią. Co wyniknie ze spotkania po latach...?
"Wywiad" (Intervista), Włochy 1986, 107' - ten fikcyjny dokument w większości rozgrywa się we wnętrzach Studia nr 5 (słynne studio Felliniego Cinecitta) - tu właśnie przyjeżdża ekipa z japońskiej telewizji, aby zrobić wywiad z Fellinim, który rozpoczął właśnie zdjęcia do filmowej adaptacji "Ameryki" Franza Kafki. Włoski reżyser wstrzymuje jednak pracę, aby oprowadzić Japończyków po swoim studiu, czyli własnym mikroświecie wypełnionym postaciami, rekwizytami i symbolami z jego filmów.
Fellini - konteksty i nawiązania
"Wszystko na sprzedaż" (Polska 1969), reż. Andrzej Wajda, 94'
"Wszystko na sprzedaż" jest opowieścią o człowieku, który niespodziewanie odszedł. Jego śmierć zmusza do zastanowienia się nad tym, kim był naprawdę, co po sobie zostawił, jakim pozostanie w pamięci tych, którzy go kochali i tych, którzy podziwiali go z daleka.
"Cały ten zgiełk" / All That Jazz (USA 1979), reż. Bob Fosse, 123' - fabularyzowana autobiografia Boba Fossea, w której reżyser ukrywa się pod postacią Joe Giddeona - choreografa, owładniętego ideą perfekcji tancerza, nadużywającego alkoholu i narkotyków pracoholika.
"Przyspieszenie" (Polska 1984), reż. Zbigniew Rebzda, 91 - czterdziestoletni reżyser filmowy Maciek przeżywa stan silnej frustracji. Opuszcza żonę, przerywając w środku drogi wspólną podróż. W czasie zdjęć nad morzem usiłuje zatopić jacht i utonąć. W montażowni przegląda sfilmowane przez siebie materiały nawiązujące do jego wczesnej młodości.
"Po godzinach" / After Hours (USA 1985), reż. Martin Scorsese, 97' - programista komputerowy - Paul (Griffin Dunne), prowadzący dotąd spokojne życie, udaje się w wyniku przypadkowej znajomości na jedną noc do Soho, na Manhattanie. Tutaj ludzie z marginesu mieszkają w byłych fabrykach. W ciągu tej jednej nocy Hackett spotyka przeróżne typy ludzi, które całkowicie różnią się od jego otoczenia. Popada również w groźne sytuacje, jednak już następnego dnia siada za swoim własnym biurkiem
"Złote czasy radia" / Radio Days (USA 1987), reż. Woody Allen, 85' - w latach 40. w Ameryce radio było jedynym medium, które nie ograniczało się wyłącznie do informowania i rozrywki. Było czymś znacznie więcej - łączyło ludzi niezależnie od zajmowanej pozycji społecznej, czy przynależności do grupy etnicznej. Stanowiło istotny element ich życia.
"Czarny kot, biały kot" / Crna maèka, beli maèor (Francja, Jugosławia, Niemcy 1998), reż. Emir Kusturica, 120'
Grga Pitić, cygański ojciec chrzestny i potentat handlowy z wysypisk śmieci oraz Zarije, dumny właściciel cementowni, są starymi, dobrymi przyjaciółmi. Nie widzieli się przez 25 lat...
"Oczy szeroko zamknięte" / Eyes Wide Shut (USA, Wielka Brytania 1999), reż. Stanley Kubrick, 159' - ostatni film Stanley'a Kubricka. William wyrusza na nocną eskapadę, po tym, jak żona opowiada mu o swoich fantazjach erotycznych z innym mężczyzną. Eskapada ta może zagrozić jego małżeństwu, a jego samego uwikłać w zagadkowe morderstwo o podłożu seksualnym.
"Obiecaj mi!" / Zavet (Francja, Serbia 2007), reż. Emir Kusturica, 127'
Piękna opowieść o chłopcu, który obiecuje, że powróci do wioski jako mężczyzna i przedstawi dziadkowi żonę, jest jednym z najlepszych obrazów Kusturicy. Zabawny, poruszający, romantyczny, pełen kolorów i swoistej poetyki. Film ukazuje świat inny od tego, który znamy. Dotyka uniwersalnych pytań i wartości.
Wstęp bezpłatny (oprócz projekcji „Obiecaj mi!").